עורך דין פלילי – חקירה במשטרה

שלב החקירה הינו שלב קריטי בכל הליך פלילי, ולכן חשיבותו עצומה להמשך הטיפול בתיק.

זכותך להתייעץ עם עו”ד פלילי לפני כל חקירה! אנחנו כאן כדי לספק לך ייעוץ מהיר, יעיל ומקצועי שישמור על האינטרסים שלך!

ההליך הפלילי נפתח בד”כ בחקירה משטרתית. החקירה נסובה סביב מעשה או מחדל שהנחקר, שהינו בגדר חשוד, נחשד בהם ומהווים עבירה פלילית. נחקר במשטרה לא חייב להיות עצור.

אזרחים רבים מקבלים “הזמנה לחקירה במשטרה” שבסופה שבים לעיסוקם או מוצאים עצמם בראשיתו של הליך פלילי, דרך מעצר על ידי קצין משטרה, מעצר על ידי שופט מעצרים תורן ועד כדי הגשת כתב אישום כנגדם – על כן החשיבות של שלב החקירה!!!

החקירה יכולה להיות במשטרה או בכל גוף אחר המוסמך לחקור על פי דין. החקירה בתחנת המשטרה הינה בדרך השלב הבא שלאחר עיכוב או מעצר החשוד.

נחקרים רבים החשודים בדבר ביצוע עבירה מקלים ראש בחקירה ובדברים היוצאים מפיהם ולא מבינים כי כל מילה שנאמרת בחקירה נרשמת ולכל מילה יש חשיבות ומשקל רב בניהול התיק הפלילי ועלולה לקבוע הלכה למעשה את גורל התיק ואת גורלו של החשוד/הנאשם.

ראשית ולפני שאתה מוציא ולו מילה אחת מהפה שלך, תבקש להיפגש ולהיוועץ עם עורך דין – זכותך המלאה אל תשכח!!!

שנית, דע דבר או שניים על החקירה ועל “המשחק” שבין החוקר לנחקר.

  • החקירה היא בעצם “משחק מוחות” בין החוקר לבין הנחקר.
  • בחקירה במשטרה יש תפקיד ברור לחוקר ותפקיד ברור לנחקר.
  • יש יחסי כוחות מאד נוקשים וברורים. החוקר שולט על החקירה, על אורכה ועל השאלות אותן תשאל.

אם הגעת לחדר חקירות מן הסתם המשטרה חושדת כי בצעת עבירה כל שהיא ותפקיד החוקר באמצעות שאלות שישאל אותך והתשובות שתיתן או החוקר ייחלץ מפיך, ינסה להפליל אותך תוך שהוא קשר אותך לאירוע ובעצם לגבש “ראיות” כנגדך.

גם במקרה שזכית להסעה חינם באדיבות משטרת ישראל, אל תאבד את העשתונות, גם כעת אתה יכול לבקש לפני שתאמר מילה אחת, להפגש עם עורך דין ולהיוועץ בו – אל תשכח זו זכותך!!!

מי שחוקר אותך הינו שוטר משטרת ישראל שמטרתו מנוגדת משלך. לכן גם אם החוקר מנסה להצטייר “כחבר הכי טוב שלך” את תבלבל!!! האינטרסים שלו מנוגדים לשלך ומטרתו “לא בדיוק זהה לשלך”!!!

כמו כן חשוב לדעת כי החוקר, הינו שוטר שכל עיסוקו הוא חקירת חשודים ועל כן מיומנותו הגבוהה וניסיונו העשיר. לעומתו בדרך כלל הנחקר, הינו אזרח מן השורה שלו זה המפגש הראשון עם רשויות החוק.

חשוב להבין שהמשטרה לא חוקרת כל אזרח ואזרח בשביל ההנאה שבדבר.

אין חוקר משטרה שמתעורר בבוקר ומחפש באופן אקראי אדם לחקור אותו ולכן העצה שלנו היא לא להקל ראש חלילה בחקירה ואם זומנת לחקירה או עוכבת ע”י שוטרים והובאת לחקירה, סביר להניח שלא בכדי וככל הנראה יש סיבה, לפחות לכאורה, שבגללה אתה עומד להחקר.

בד”כ החקירה נובעת ממעשה שכבר קרה והמעשה הוא עבירה פלילית ואתה הנחקר החשד בביצועו או נחשד בכך שיש לך קשר לעבירה, אולי סייעת למבצע בזמן הביצוע, יכול להיות שגם עזרת למבצע לאחר ביצוע העבירה וכדומה.

ישנו מצב שהחקירה היא בעקבות מידע שעבירה עומדת להתרחש. המשטרה מקבלת מידע שיש תכנון לבצע עביר ולך יש יד ורגל בדבר.

נכון שיש מקרים רבים שמספיק בתלונה קטנה ושקרית בשביל להביא אותך אל חדר החקירות- גם אם אתה בטוח שמעלילים עליך ואתה משוכנע שאתה חף מפשע -אל תקל ראש ואל תחשוב שהצדק יצא לאור כמו בסרטים עם סוף טוב ומוזיקת רקע.

אתה חייב, אבל חייב להתייחס בכובד ראש לחקירה ולשאלות אותן אתה נשאל ולנסות ולשכנע את החוקר כי הגרסה שלך היא האמת היחידה. כבר קרו מקרים שאדם חף מפשע אף נעצר לאחר חקירה, הוגש נגדו כתב אישום, הורשע בדין ואף החמור מכל – ריצה עונש מאסר בפועל!!!

הכל מתחיל ונגמר בחקירה!!!

השאלות בחקירה יהיו ממוקדות ובאמצעותן ינסה החוקר, כפי שכבר הסברנו, לגבש כנגדך מספיק ראיות שיפלילו אותך בביצוע העבירה.

כללי ברזל לנחקר והמלצות שראוי שכל נחקר יעשה בהם שימוש עת חקירתו במשטרה מופיעים בהרחבה במאמר “עצות זהב לנחקר”

לאחר סיום החקירה בעניין החשוד, מגיע השלב בו החוקרים עם הקצין הממונה, מעבדים את חומר החקירה ומסים לבחון האם ניתן למנף אותו לכדי אישום פלילי, או שמא אין בו די ואז בעצם מגיע השלב בו אנו עותרים לסגירת תיק החקירה במשטרה:

במהלך החקירה המשטרתית, חקירת החשוד, חקירת עדים ואיסוף ראיות אלו ואחרות, הסמכות היחידה הינה בידי קצין החקירות הממונה.

בסמכותו של זה להורות כי תיק החקירה ייגנז ותוכנו לא יועבר לפרקליטות להמשך טיפול וכך נגדע באיבו ההליך הפלילי והחשוד לא ימצא עצמו עומד כנאשם בבית משפט בהליך פלילי.

בסמכותו של הקצין הממונה על החקירה והוא עלול מבחינתך להשתכנע כי החומר שנאסף על ידי חוקריו ביחידה החוקרת, ראוי לשם גיבוש כתב אישום והתיק יועבר לפרקליטות על המלצה להגיש כתב אישום.

בכל התקופה שבין גיבוש החומר החקירתי לבין המלצת קצין המשטרה, אנו יכולים, ועושים זאת רבות, לפנות אל קצין המשטרה בבקשה כי יורה על סגירת תיק החקירה וזאת על פי סמכותו בחוק ומהעילות המופיעות בחוק:

א. העדר אשמה.

ב. העדר ראיות.

ג. נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין.

התכנים באתר זה הינם פרי עטו של עורך דין שאול דבח, אשר תחום התמחותו הינו המשפט הפלילי על כל סוגי העבירות ובכל הערכאות השיפוטיות לרבות בתי משפט לנוער בתי דין צבאיים, דיוני מעצרים וליווי בחקירות משטרה ומצ”ח.
במידה ונעצרת ו/או זומנת לחקירה במשטרה ו/או הוגש נגדך כתב אישום, הנך מוזמן לפנות למשרדי באמצעות הטופס ליצירת קשר בתחתית הדף, או באמצעות אחד מפרטי הקשר הבאים:

משרד ראשי: רחוב משה לוי 11, ראשל”צ.
טלפון רב קווי: 03-5094509, פקס :153-3-5096509
נייד למקרי חירום וייעוץ דחוף: 052-2340999
בקרו באתר המשרד בכתובת: www.ds-lawyer.co.il

לשימת לב: אין לראות בתכנים המובאים באתר זה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. יודגש כי בכל הסתבכות עם רשויות החוק, יש להיוועץ לאלתר בעו”ד המתמחה בתחום הפלילי וזאת לשם קבלת ייעוץ משפטי ראוי, טרם קבלת החלטות בדבר התנהלות החשוד מול משטרת ישראל ו/או התנהלות נאשם מול הפרקליטות ובתי המשפט.

זכרו!!! ככל שתקדימו ותסתייעו בייעוץ משפטי ראוי, כך תקטינו את חשיפתכם לסכנות הטמונות בהליך הפלילי.

 

לשיתוף המאמר

לשתף בפייסבוק
לשתף בלינקדין
לשתף במייל
לשתף בווצאפ

לקבלת עדכונים

לקבלת מידע נוסף ועדכונים חשובים בנושא

 
זמין כעת דילוג לתוכן